Acquisitie

Wat is acquisitie?

Bij acquisitie gaat het om de poging om iemand iets te laten kopen of doen. In het bedrijfsleven ook wel bekend als het verwerven of verkrijgen van nieuwe opdrachten. Daarnaast bestaat er in de financiële wereld een vorm van acquisitie, waarbij het gaat om het aankopen of overnemen van aandelen of bedrijven.

Waarom acquisitie?

Acquisitie is voor ieder bedrijf van levensbelang. Het maakt deel uit van de sales-activiteiten van een organisatie en optimaliseert je klantenbestand. Een goede new business strategie zorgt ervoor dat je continu werkt aan aan nieuwe klantrelaties. Als je dit goed aanpakt, zul je de concurrentie altijd een stap voor blijven. Het begrip ‘acquisitie’ kan je onderverdelen in koude – en warme acquisitie.

Koude acquisitie

Dit betekent dat je volledig nieuwe klanten benadert, die je nog nooit eerder hebt gesproken of gezien. Dit gebeurt vaak via de telefoon. Je belt een potentiële klant, vraagt hem uit en als er interesse is, maak je een afspraak of sluit je meteen een deal. 

Warme acquisitie

Hierbij gaat het om het aanbieden van producten of diensten aan je bestaande klanten. Vaak is er al enigszins behoefte aan de desbetreffende dienst of product aanwezig. Warme acquisitie is makkelijker dan koude acquisitie omdat je elkaar al kent. Vaak is er al een vertrouwensband ontstaan of een gun-factor. Tenminste, als de klant tevreden is over eerder geleverde producten of diensten.

Succesvol acquireren

Succesvol acquireren is voor veel bedrijven een voorwaarde voor hun bestaan. Maar hoe kan je succesvol acquireren? Het klinkt super makkelijk, maar vaak zit niemand er op te wachten. Mensen of bedrijven worden vaak gebeld, daarom is het belangrijk om je te onderscheiden van de rest. Alleen de beste verkopers met het mooiste verhaal winnen. Het helpt in ieder geval wel als je een beetje talent of een vlotte babbel hebt, een sterke overtuigingskracht, goede argumentatie en de capaciteit om de behoefte van de prospect te achterhalen.

Terug naar het overzicht