Advertentieveiling

Wat is een advertentieveiling?

 

Een advertentieveiling is het proces waarbij de adverteerders een bieding plaatsen op de beschikbare voorraad impressie ruimtes van uitgevers. 

Hoe werkt een advertentieveiling?

Bij een advertentieveiling kunnen adverteerders zich inschrijven op advertentieruimte op websites. De kosten hiervan worden gebaseerd op basis van vraag en aanbod. Dit principe wordt veel toegepast bij het adverteren in zoekmachines. De adverteerders kunnen een bod doen om op deze manier aan te geven hoeveel zij bereid zijn te betalen voor impressies of clicks.

Auction priority

Als een bepaalde bieding of adverteerder door een overeenkomst tussen de adverteerder en de uitgever voorrang heeft tijdens een advertentieveiling, wordt dit auction priority genoemd. Deze auction priority wordt aangegeven door de uitgever en wordt verwerkt in algoritmes. Een algoritme bepaald wie de uiteindelijke winnaar van de veiling is.

Voordelen

Doordat er sprake is van een prijs op basis van vraag en aanbod, is het een voordeel voor de adverteerders dat zij kunnen adverteren via een netwerk met een groot bereik tegen zo laag mogelijke kosten.

Ook voor de uitgevers hebben advertentieveilingen een groot voordeel. Op deze manier kunnen zij de verkoop van advertentieruimte uit handen geven en alsnog maximale inkomsten genereren.

Terug naar overzicht