Cost Per Action (CPA)

Wat is Cost per Action?

Bij het prijsmodel Cost per Action (CPA) wordt de voorraad van de uitgever betaald per actie van de gebruiker. Een voorbeeld hiervan is een sales of lead.

Conversie

De term komt veel voor binnen affiliate marketing, maar ook in andere vormen van online marketing. De actie is vrijwel altijd een vorm van conversie. Een bezoeker bestelt een product of toont hierin interesse.

Het verdienmodel

Bij cost per action betaalt een adverteerder voor de daadwerkelijke opbrengsten van een marketingcampagne. Op deze manier heeft de adverteerder een lager risico en het stimuleert uitgevers en affiliates om uitingen zo aantrekkelijk en effectief mogelijk uit te dragen. Zo weet je zeker dat elke actie raak is en opbrengsten genereert voor jouw bedrijf.

Voorbeeld

De kosten liggen wel hoger dan bijvoorbeeld een CPC. Het is vaak ingewikkelder hoe een actie gemeten moet worden. Je moet namelijk de klant wel kunnen tracken om te kunnen meten wat het gevolg is van de advertentie. Je kan hier bijvoorbeeld een kortingscode aan koppelen om te meten welke verkopen bij de campagne horen.

Terug naar overzicht