Demand side platform (DSP)

Wat is een demand side platform?

Bureaus, adverteerders en trading desks kunnen door middel van een demand side platform (DSP) geautomatiseerd en gecentraliseerd online media inkopen bij verschillende bronnen. Het is een technologisch platform met eigen algoritmes. 

 

Software systeem

Een DSP is een systeem waarmee online advertising campagnes worden beheerd en ingekocht. Dit geeft de mogelijkheid om campagnes centraal te managen, optimaliseren en in te kopen. Een DSP maakt real time bidding mogelijk voor adverteerders en is erop gericht om tegen een optimale eCPM en met kennis van de meegestuurde data de juiste advertentieruimte in te kopen.

Aan de andere kant bieden publishers hun digital advertising aanbod aan via een Sell Side Platform (SSP).

 

Voorbeelden

De belangrijkste tools met DSP functionaliteit zijn Appnexus, Mediamath, Delta Projects, Adform, Adcrowd, Kenshoo, Marin, Adobe en Turn. Daarnaast biedt ook Google een eigen DSP aan, genaamd Doubleclick via het Google Marketing Platform.

 

Terug naar overzicht