E-mail marketing

Wat is e-mail marketing?

e-mail marketing

E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij e-mails worden gebruikt om een boodschap naar een doelgroep te sturen met commercieel doeleind.

Het doel van e-mail marketing

In principe kan elke e-mail die wordt gestuurd naar een klant of potentieel gezien worden als e-mailmarketing. Het wordt vaak ingezet om de klantloyaliteit te verhogen of klanten te werven.

Voordelen

De bekendste vorm van e-mail marketing is het versturen van nieuwsbrieven. Een (potentiële) klant kan aangeven op de hoogte gehouden te willen worden van relevante ontwikkelingen en aanbiedingen. Op deze manier kan e-mail marketing een waardevol communicatie- en promotiemiddel zijn.

Voordelen zijn dat het goedkoop, snel, eenvoudig te meten en direct is. Als het juist wordt uitgevoerd kan er met relatief weinig inspanning groot resultaat behaald worden.

Nadelen

Een nadeel is dat e-mail marketing relatief snel verkeerd kan worden opgepakt. Zo kan het als spam worden gezien wanneer de hoeveelheid nieuwsbrieven wordt overdreven of niet langer relevante informatie bevat. 

De wetgeving

In Nederland moet men expliciete toestemming hebben van de ontvanger voor het versturen van (commerciële) e-mails. Voor bestaande klanten is deze toestemming onder bepaalde voorwaarden niet nodig. Er moet wel altijd de mogelijkheid tot uitschrijving voor de nieuwsbrieven zijn.

Terug naar het overzicht