Keyword kannibalisatie

Wat is keyword kannibalisatie?

Keyword kannibalisatie betekent dat je op je website met verschillende webpagina’s op dezelfde keywords richt.

Keywords

Keywords zijn de zoekwoorden die men invoert in de zoekmachines. Bij het uitvoeren van een zoekopdracht voer je de zoekwoorden in, vervolgens toont de zoekmachine webpagina’s die aansluiten bij de zoekterm.

Om als website goed gevonden te worden op relevante termen, dienen deze gebruikt te worden in de webteksten. Met een keyword analyse kan je uitzoeken via welke zoekwoorden bezoekers binnenkomen op jouw website.

Kannibalisatie

Kannibalisatie is de term in marketing waarbij de introductie van een nieuw product ten koste gaat van het al bestaande productassortiment. Er zijn twee vormen van kannibalisatie binnen de marketing:

  1. Het nieuwe product realiseert omzet ten koste van een andere variant van hetzelfde merk. (Voorbeeld: Vanille Coke realiseert omzet ten koste van Coca Cola Light).
  2. Het nieuwe product realiseert omzet ten koste van een ander merk dat ook deel uitmaakt van de merkportfolio van dezelfde onderneming (Voorbeeld: Vanilla Coke realiseert omzet ten koste van Fanta).

Keyword kannibalisatie

Bij keyword kannibalisatie staat de term op meerdere, of zelf alle pagina’s in de titel, de URL en waar het verder nog kan staan. Soms gebeurt dit per ongeluk door bijvoorbeeld pagina’s te kopiëren. Het komt ook voor dat dit expres gebeurt. Mensen denken dat zoekmachines de website dan als geheel bekijken en het grote gebruik van het keyword zal dan leiden tot betere resultaten. Helaas werkt dit niet zo en is het effect juist averechts.

Terug naar overzicht