Programmatic buying

Wat is programmatic buying?

Programmatic buying is realtime bieden op advertentieruimte om één specifieke advertentie te tonen aan één consument in één specifieke context, met behulp van software.

Algoritmes

Algoritmes analyseren het online gedrag van consumenten door middel van cookies en big data. Op deze manier wordt bepaald of bepaalde personen de juiste doelgroep zijn voor de advertentiecampagne.

Voordelen

Deze vorm van online adverteren is super efficiënt en meetbaar doordat je de successen realtime kan monitoren. Hierdoor kan je makkelijk duidelijke campagnedoelen stellen en de campagne perfectioneren terwijl deze nog loopt.

Geen stereotypen

Een voorwaarden voor het tonen van een impressie is wel dat deze objectief beoordeeld wordt en men niet alleen adverteert op stereotypen. Het algoritme kijkt alleen naar succes en niet naar onderbuikgevoelens. Zo kan de advertentie zeer gericht een bepaalde consument bereiken in een specifieke context.

Voorbeeld

Bij een advertentie voor een paar schoenen wordt bijvoorbeeld (automatisch) gekeken naar het online zoekgedrag van consumenten die naar schoenen hebben gezocht. Precies deze mensen worden op een andere website geconfronteerd met de schoen in zo’n advertentieruimte.

Terug naar het overzicht